Formation of the entrepreneurship competence on business opportunities management for sustainable development
Keywords:
continuing education, entrepreneurial competence, business opportunities management, sustainable developmentAbstract
Objective: To analyze the limitations in the development of entrepreneurial skills in the management of business opportunities for executives in the Cuban state business sector, evaluating the current context and proposing solutions to strengthen sustainable development.
Materials and methods: A non-experimental descriptive design with a mixed approach was employed. Methods included bibliographic and documentary analysis, factual diagnosis, participant observation, structured interviews, and participatory workshops. Additionally, academic articles, institutional documents, and training programs were analyzed to identify gaps and limitations in entrepreneurship competence training.
Results: Significant deficiencies were identified in continuous training programs, with limited inclusion of specific competencies such as opportunity identification, creativity, teamwork, and effective communication. Organizational rigidity; centralized decision-making, and the historical perception of entrepreneurship as incompatible with the state system restrict business opportunity management. Integrated approaches were proposed to redesign academic programs, fostering collaborative networks and practical methodologies.
Conclusions: Developing entrepreneurial competencies is essential to invigorate the state business sector and contribute to sustainable development in Cuba. Academic programs must be redesigned to align education with market demands and promote sustainable entrepreneurship ecosystems.
Downloads
References
Agboola Sogunro, O. (2004). Efficacy of role‐playing pedagogy in training leaders: some reflections. Journal of management development, 23(4), 355-371. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/02621710410529802/full/html
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., & Van Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/593884
Bravo, E., Dini, M., & Rueda, M. (2020). La contribución de las asociaciones empresariales al desarrollo de las políticas productivas: elementos para la elaboración de un marco analítico. https://shorturl.at/MzhII
Cabana-Villca, Ricardo et al. Análisis de Las Capacidades Emprendedoras Potenciales y Efectivas en Alumnos de Centros de Educación Superior. Journal of Technology Management & Innovation [online]. 2013, vol. 8, n. 1, pp. 65-75. ISSN 0718-2724. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242013000100007
Camargo, J. E. P., Nocua, M. A. A., & Vargas, S. M. Z. (2023). Emprendimiento y educación: un enfoque desde el pensamiento complejo. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 28(9), 757-776. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9142773
Campana Añasco, H., & Chamorro Bacilio, Y. G. (2022). Educación para el emprendimiento en una sociedad emergente. https://repositorio.ucv.edu.pe
Carpio Camacho, A., Román Fábregas, V., & Rodríguez Márquez, C. M. (2022). Habilidades gerenciales en directivos: una experiencia para su formación y fortalecimiento. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/download/1403/1574?inline=1
Carrillo, J., Hualde, A., & Villacicencio, D. (2024). Dilemas de la Innovación en México: dinámicas sectoriales, territoriales e institucionales. El Colegio de la Frontera Norte. https://shorturl.at/4hOp3
Celeita Gutiérrez, Y y Cocunubo Pulido, J. (2022). Identificar las principales instituciones que conforman la estructura del sistema financiero internacional y sus funciones. Fundación Universitaria del Área Andina. Disponible en: https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/4930
Cobo, C. (2012). Competencias para empresarios emprendedores: contexto europeo. Fundación Omar Dengo. https://shorturl.at/hD0wH
Comité Central del PCC (2021). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Empresa de Artes Gráficas Federico Engels. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_conceptos_y_lineamientos_2021_2026.pdf
Cuervo, H. L. M. (2023). Emprendimiento en la Educación Media Vocacional: una revisión sistemática. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 950-974. http://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/309
Espitia, G. P. D., Espitia, I. G., & Amado, M. I. (2022). Emprendimiento en Colombia, tendencias y perspectivas. Una aproximación desde el contador público. Revista Innova ITFIP, 10(1), 97-120. DOI: https://doi.org/10.54198/innova10.07
Fayolle, A., Gailly, B. and Lassas‐Clerc, N. (2006), "Assessing the impact of entrepreneurship education programmes: a new methodology", Journal of European Industrial Training, Vol. 30 No. 9, pp. 701-720. https://doi.org/10.1108/03090590610715022
Fernández, R. G. (2020). Problemáticas Actuales del Sistema Educativo Superior: Análisis desde los Estilos de Aprendizaje. Ajayu, 18(1), 78-101. https://www.redalyc.org/journal/4615/461562776004/html/
González, L. F. T. (2011). Las competencias profesionales: una perspectiva crítica, habilidades educativas y saberes docentes de la pedagogía transformadora. competencias y educación. miradas múltiples de una relación, pp. 240-272. ISBN: 978-607-9003-01-2 PDF https://www.researchgate.net/publication/309493963
Gutama, M. G., y Jiménez, P. S. (2019). El emprendimiento y su evolución como una alternativa laboral en el contexto latinoamericano: una revisión de literatura [tesis de pregrado, Universidad de Cuenca]. Repositorio Institucional. https://shorturl.at/dQdXK
Jiménez, G. (2012). Entrepreneurship in Chile. In: Brenes, E.R., Haar, J. (eds) The Future of Entrepreneurship in Latin America. International Political Economy Series. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9781137003324_4
Kantis, H., Federico, J., Ibarra, S., Gonzalo, M., Menéndez, C., & Álvarez, P. (2019). Condiciones sistémicas para el emprendimiento en América latina 2019. Emprendimiento y digitalización: una agenda común de posibilidades y desafíos. https://prodem.ungs.edu.ar/wp-content/uploads/2019/11/Informe-PRODEM-2019-VF-28.11.pdf
Kelley, D. J., Bosma, N., y Amorós, J. E. (2010). Global Entrepreneurship Monitor. (2010 Global Report). Universidad del Desarrollo; BABSON. https://entreprenorskapsforum.se/wp-content/uploads/2011/02/GEM-2010-Global-Report.pdf
Kirby, D.A. (2006). Creating Entrepreneurial Universities in the UK: Applying Entrepreneurship Theory to Practice. J Technol Transfer 31, 599–603. https://doi.org/10.1007/s10961-006-9061-4
Martínez Usarralde, M. J. (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación. https://www.redalyc.org/journal/706/70666127004/html/
Monzón, J. L., y Torres, J. A. (2021). Emprendimiento social en la formación profesional: el caso del País Vasco. Revesco, (137), 1-18. https://bit.ly/4ehAekp
Moriano, J. A., Palací, F. J., & Morales, J. F. (2006). Adaptación y validación en España de la escala de Autoeficacia Emprendedora [Adaptation and validation of Entrepreneurial Self-Efficacy scale in Spain]. Revista de Psicología Social, 21(1), 51–64. https://doi.org/10.1174/021347406775322223
Moyano Londoño, G. A., & Marín Cardona, P. F. (2024). La perdurabilidad empresarial de los emprendimientos sociales: revisión sistemática y perspectivas de investigación. Tendencias, 25(1), 269-295. https://doi.org/10.22267/rtend.242501.249
Rodriguez-Vahos, A., Aparicio, S., & Urbano, D. (2024). Business acceleration program as city sowers: assessing public funding’s impact on new ventures in an emerging economy. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JEEE-08-2023-0333/full/html
Ruiz, J. A. M., Acosta, J. C. C., Cataño, D. F. G., & Valencia, J. J. R. (2018). Pensamiento estratégico: una herramienta de competitividad organizacional. In Tendencias en la Investigación Universitaria. Una visión desde Latinoamérica. Vol. VIII (pp. 175-187). Universidad Politécnica Territorial de Falcón “Alonso Gamero”. ISBN 978-980-7857-25-3, https://dialnet.unirioja.es
Salas Vargas, N., García Gómez, D. A., Romero Romero, O., & Kiran Schulz, R. (2021). Marketing for business opportunities management on foreign investment and productive enchainments. In Social Innovation and Entrepreneurship in the Fourth Sector: Sustainable Best-Practices from Across the World (pp. 299-331). Cham: Springer International Publishing. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-75714-4_15
Vargas, N. S., Romero, O. R., Camacho, A. C., Schulz, R. K., & Cruz, C. D. L. CAPÍTULO X FORMACIÓN DE COMPETENCIAS EMPRENDEDORAS EN LA GESTIÓN DE OPORTUNIDADES DE NEGOCIOS DE INVERSIÓN EXTRANJERA EN CUBA. https://alinin.org/wp-content/uploads/2021/06/ten_inv_uni_xiii_cap_x.pdf
Downloads
Published
Versions
- 2025-04-02 (3)
- 2025-03-27 (2)
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Management Challenges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.