Assessment of the relevance and social impact of the Master's Degree in Tourism Management

Authors

  • Natalia Lorenzo Komova Centro de Estudios Multidisciplinarios del Turismo, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Cuba , Center for Multidisciplinary Tourism Studies, Faculty of Economics, University of Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Cuba https://orcid.org/0000-0001-7608-9724 (unauthenticated)
  • Gerson Herrera Pupo Centro de Estudios Multidisciplinarios del Turismo, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Cuba , Center for Multidisciplinary Tourism Studies, Faculty of Economics, University of Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Cuba https://orcid.org/0000-0001-8041-1093 (unauthenticated)
  • Geiser Perera Téllez Centro de Estudios Multidisciplinarios del Turismo, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Cuba , Center for Multidisciplinary Tourism Studies, Faculty of Economics, University of Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Cuba https://orcid.org/0000-0001-8346-6524 (unauthenticated)

Keywords:

relevance, social impact, postgraduate, master's degree

Abstract

Objective: To implement a procedure for assessing the relevance and social impact of the Master's Degree in Tourism Management at the University of Camagüey.

Materials and methods: A bibliographic review was used to analyze the published literature on the subject of study. The collected information was interpreted using induction-deduction and analysis-synthesis methods, and the proposed procedure, including its stages and actions, was developed. A retrospective and descriptive study was also conducted using techniques for analyzing academic performance indicators and student and employer satisfaction levels, using surveys and a document review. The procedure was applied in several editions of the program.

Results: The implementation of the procedure revealed high student and graduate satisfaction, demonstrated its significant influence on the development of professional competencies, and identified specific areas for improvement to enhance the relevance of the academic program and its social impact.

Conclusions: The proposed procedure is relevant and constitutes an effective tool for assessing the relevance and social impact of postgraduate academic programs in specific contexts. as well as serving as a basis for their improvement and successful management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, J., Castrillón, F. & Arango-Alzate, B. (2019). Tendencias emergentes de los postgrados en el Mundo. Revista Espacios, 40(31), 9-21. https://www.revistaespacios.com/a19v40n31/a19v40n31p09.pdf

Bermúdez, R. & Pérez, L.M. (2022). Metodología para la autoevaluación del impacto social de las maestrías. Referencia Pedagógica, 10, 72-89. http://scielo.sld.cu/pdf/rp/v10n1/2308-3042-rp-10-01-72.pdf

Bernaza, G.J., Aparicio, J.L., de la Paz, E., Torres, A.M. & Alfonso, J.E. (2020). La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educación Médica Superior, 34(4), e2718. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n4/1561-2902-ems-34-04-e2718.pdf

Butcher, N. & Hoosen, S. (2014). A Guide to Quality in Post-Traditional Online Higher Education. Academic Partnerships. https://www.oerafrica.org/resource/guide-quality-post-traditional-online-higher-education

Cheng, M. (2016). Quality in Higher Education. Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-666-8

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2016). Agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2014). Metodología para la aprobación de indicadores de los programas sociales. México, DF: CONEVAL. https://www.coneval.org.mx/Informes/Coordinacion/Publicaciones%20oficiales/METODOLOGIA_APROBACION_DE_INDICADORES.pdf

Cuéllar, Y. & Sánchez, P. (2016). La educación de posgrado como necesidad social. Tendencias y retos ante la Universidad Latinoamericana contemporánea. Revista Conrado, 12(54), 128-131. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/383/pdf

Flores, A.C. (2022). Impacto de los estudios de postgrado en las competencias profesionales de los titulados. Revista Mendive, 20(1), 93-104. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n1/1815-7696-men-20-01-93.pdf

Lara, L.M., Navales, M. & Bravo, G. (2018). Evaluación del impacto de un programa de maestría para un cambio sostenible. Revista Conrado, 14(63), 101-108. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v14n63/1990-8644-rc-14-63-101.pdf

Melis-Santana, J.A., Huerto-Marimón, M.E., Bolaños-Ruiz, O. & Rodríguez-Gonzáles, L. (2022). Procedimiento para medir el impacto de los programas de maestría en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Revista Médica Electrónica, 44(6), 952-966. http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v44n6/1684-1824-rme-44-06-952.pdf

Mestre, U., Quiroz, L.S. & Zambrano, J.M. (2016). Criterios para la evaluación del impacto académico de programas de maestría. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 85-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5911162

Ministerio de Educación Superior. (2019, 30 de enero). Resolución 11. Documentos básicos del Subsistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías de la República de Cuba. La Habana, Cuba: MES. https://instituciones.sld.cu/fatesa/files/2022/06/Patr%C3%B3n-de-calidad-SEA-M-Res-11-19.pdf

Ministerio de Educación Superior. (2023, 29 de diciembre). Resolución 160. Reglamento del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). La Habana, Cuba: MES. https://instituciones.sld.cu/cedas/files/2016/06/4.pdf

Ministerio de Turismo. (2023). Estrategia de ciencia, tecnología e innovación 2023-2030. https://ftp.mintur.tur.cu/Estrategia%20de%20Ciencia%20Tecnolog%C3%ADa%20e%20Innovaci%C3%B3n/Estrategia%20de%20Ciencia%20Tecnolog%C3%ADa%20e%20Innovaci%C3%B3n.pdf

Nachatar, J. (2018). What are the factors that contribute to postgraduate international students’ academic success? A Malaysian qualitative study. Higher Education Research & Development, 37(5), 1035-1049. https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1467383

Nieto, O.M., Suárez, Y. & Iraizoz, A. (2024). Aplicación de la metodología de impacto en programas académicos de posgrado: resultados de un quinquenio. Estrategia y Gestión Universitaria, 12, 87-110. https://doi.org/10.5281/zenodo.10608060

Partido Comunista de Cuba. (2016). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030. https://www.pcc.cu/sites/default/files/pdf/congresos/tesis-resoluciones/2023-05/resolucion_sobre_el_plan_nacional_de_desarrollo.pdf

Pérez, O., Carpio, A. & Rodríguez, M.I. (2023). Procedimiento para la evaluación de impacto de Maestría en Dirección, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Revista Didáctica y Educación, 14(5), 326-351. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1800/2298

Ramos, F.J., Meizoso, M. del C. & Guerra-Bretaña, R.M (2016). Instrumento para la evaluación del impacto de la formación académica. Universidad y Sociedad, 8(2), 114-124. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n2/rus13216.pdf

Ramos-Azcuy, F. & Guerra-Bretaña, R.M (2023). Instrumento para la autoevaluación de programas virtuales de maestrías. Revista Caribeña de Investigación Educativa RECIE, 7(1), 7-29. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp7-29

Sánchez, A., Laguna, J.A. & Téllez, L. (2018). Metodología para evaluar el impacto en el desarrollo local del programa de maestría en contabilidad gerencial de la Universidad de Holguín, Cuba. Avances en supervisión educativa, (29), 1-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6721414

Santos, G., Marques, C.S., Justino, E. & Mendes, L. (2020). Understanding social responsibility’s influence on service quality and student satisfaction in higher education. Journal of cleaner production, 256, 120597-120623. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120597

Vargas, T. (2019). Sistema de evaluación de impactos de la Maestría en Dirección. Mendive Revista de Educación, 17(2), 264-275. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v17n2/1815-7696-men-17-02-264.pdf

Yang, S., Deng, Q., Zhao, Q., Pan, H., Gao, Y., Ma., S., Cui, J., Fu, Y., Wang, G., Sui, D. & Yang, X. (2021). Research on the Reform of Postgraduate Education and Teaching in Response to the Social Demands in the New Era. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 551, 40-44. https://www.researchgate.net/publication/351815183_Research_on_the_Reform_of_Postgraduate_Education_and_Teaching_in_Response_to_the_Social_Demands_in_the_New_Era

Zambrano, G. (2022). Análisis de la satisfacción con respecto a una maestría de una universidad de Lima desde la perspectiva de sus egresados. Revista Educación y Sociedad, 3(5), 23-36. https://doi.org/10.53940/reys.v3i5.89

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Assessment of the relevance and social impact of the Master’s Degree in Tourism Management. (2024). Management Challenges, 18(3), e24303 . https://retos.reduc.edu.cu/index.php/retos/article/view/558

Most read articles by the same author(s)