Taxonomy of specific managerial competencies applicable to the Cuban public security sector

Authors

  • Luis Emilio Espinosa Menéndez Mario Águila Bernal Higher Education Institute, Ministry of the Interior, Camagüey

    Keywords:

    managerial competencies, specific managerial competencies, taxonomy, public security

    Abstract

    Objective: To develop a taxonomy of specific managerial competencies for Cuba's public security sector, aligned with its contextual particularities and functional requirements.

    Materials and methods: A sequential exploratory mixed design was used. The qualitative phase included documentary analysis (27 regulations), semi-structured interviews (18 managers), and focus groups (3 sessions). The quantitative phase applied the Delphi method (15 experts) to validate the preliminary taxonomy. A non-probabilistic sample of 37 participants (managers and specialists) was selected.

    Results: A taxonomy of 72 competencies was structured across three levels (strategic, tactical, operational) and four domains (technical-professional, relational, contextual-adaptive, ethical-valuative). Delphi validation showed high consensus (Kendall’s W = 0.82). Top-rated competencies included: Integrated Management of Complex Crises, Transformational Strategic Leadership, and Commitment to Revolutionary Principles. All domains exceeded concordance and relevance thresholds.

    Conclusions: The developed taxonomy has significant implications for managerial training in public security, enabling improved institutional management and performance. The taxonomy addresses a theoretical-practical gap by integrating Cuban contextual dimensions, providing a talent management tool for public security, with limitations in longitudinal validation and competency assessment mechanisms.

    Downloads

    Download data is not yet available.

    References

    Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019, 10 de abril). Constitución de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 5 Extraordinaria. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-ex5.pdf

    Brito, Y., Delgado, M., & Navarro, A.G. (2023). Formación de líderes juveniles en Cuba: una propuesta estratégica para la política de cuadros. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 7(2), e205. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9394240

    Castellanos, J. R., Valle, F., Machado, A., & García, N. (2019). Consideraciones metodológicas sobre la determinación de competencias directivas como factores claves del éxito empresarial. Centro Azúcar, 46(4), 1-9. http://scielo.sld.cu/pdf/caz/v46n4/2223-4861-caz-46-04-1.pdf

    Coelho, L., & Odelius, C. C. (2021). Managerial competencies scale in a public management context: development and validation evidences. Journal Organizações & Sociedade, 28(97), 370-397. https://www.scielo.br/j/osoc/a/VH6kV9TBFFQRH5ngV3ZrvDG/?lang=en&format=pdf

    Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications. https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_609332/objava_105202/fajlovi/Creswell.pdf

    Cruz, M., & Martínez, M. (2020). Origen y desarrollo de un índice de competencia experta: el coeficiente k. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 19(10), 40-56. https://www.relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/origen_desarrollo_indice_competencia_experta/7

    Cuesta, A., & López I. (2020). Hacia las competencias profesionales 4.0 en la empresa cubana. Revista Cubana de Ingeniería, 11 (1), 66-76. https://rci.cujae.edu.cu/index.php/rci/article/view/738/446

    Cuesta, A., & Valencia, M. (2018). Capital Humano: Contexto de su gestión. Desafíos para Cuba. Ingeniería Industrial, 34(2), 135-145. http://scielo.sld.cu/pdf/rii/v39n2/1815-5936-rii-39-02-135.pdf

    Decreto-Ley 13 de 2020. (2021, 19 de marzo). Asamblea Nacional del Poder Popular. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 30. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2021-o30.pdf

    Delfino, E., Cuello, Y., & Utria, J. (2022). Seguridad ciudadana: su provisión desde la gestión local como una necesidad social de la ciencia. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 6(3), e198. https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/download/198/261

    Espinosa, L. E., & Guerrier, L. (2023). Apuntes de una estrategia integral para el Desarrollo de competencias directivas para los que administran la seguridad pública. V Convención Científica Internacional UCLV 2023, Villa Clara, Cuba. https://convencion.uclv.cu/event/13rd-symposium-on-modern-management-197/track/notes-of-a-comprehensive-strategy-for-the-development-of-managerial-skills-in-the-administration-of-public-security-7083

    Fernández, Y., & Espinosa, V. (2023). Competencias genéricas. Experiencias de análisis y medición del intangible supremo en directivos de la administración pública y empresarial. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 7(2), e263. https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/263/295

    Freitas, P., & Odelius, C. (2022). Managerial competence scale for the public sector. Cuadernos EBAPE.BR, 20(2), 218-233. https://www.scielo.br/j/cebape/a/B3R73BrwCmB7S8hFsYT4rkR/?format=pdf&lang=en

    García, M., & Suárez, M. (2014). El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Revista de Salud Pública, 39(2), 253-267. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000200007

    Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612

    Izaguirre, R., Ramírez, H., Pérez, P., Estrada, E., Brizuela, E., & Pérez, E. (2009). Las competencias directivas: Una necesidad para el perfeccionamiento de la dirección en salud. Revista de Información Científica para la Dirección en Salud, INFODIR, (8), 1-20. https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/363/406

    Martínez, M. (2021). Los grupos focales de discusión como método de investigación. Heterotópica, 3(1), 30-51. https://investigacionparalacreacion.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/09/los-grupos-focales1.pdf

    Méndez, I., & Sotolongo, M. (2022). Contribución al perfeccionamiento del proceso de selección de personal basado en competencias. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 6(2), e232. https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/232/230

    Miranda, Y. O., León, Y., González, E., Delgado, M., & Leal, C. (2023a). Competencias directivas genéricas: su identificación en la Dirección Provincial de Salud en Matanzas. Universidad Y Sociedad, 15(S1), 294–306. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3764

    Miranda, Y.O., León, Y., González, E., Delgado, M., & Robaina G. (2023b). Competencias directivas: una mirada desde la gestión del Hospital Provincial Clínico Quirúrgico Docente “Faustino Pérez”. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial 7(2), e266. https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/266/300

    Quezada, M. E., Vega, C. Z., & Nava, C. (2021). Evaluación de las competencias genéricas del comportamiento emprendedor. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), 301-317. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=504568573007

    Sánchez, B.S., Romero, M.S., Linares, M., & Morales M.C. (2024). Procedimiento para la caracterización socio psicológica de cuadros: caso de estudio en empresa biofarmacéutica. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 8(2), e317. https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/317/392

    Taber, K.S. (2018). The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Res Sci Educ. 48, 1273–1296. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11165-016-9602-2.pdf

    Valdés, M.O., Ramírez, A.P., & Guerra, C. (2024). Percepciones de estudiantes y profesores de posgrado sobre la importancia y desarrollo de competencias directivas. Humanidades Médicas. 24(3), e2741. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v24n3/1727-8120-hmc-24-03-e2741.pdf

    Vélez, M., Orta, R., & Hotman, Y. (2023). Modelo teórico metodológico para la capacitación en competencias directivas. Ingeniería Industrial, 44(1), 184-196. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362023000100184&lng=es&tlng=es

    Downloads

    Published

    2025-10-26

    How to Cite

    Taxonomy of specific managerial competencies applicable to the Cuban public security sector. (2025). Management Challenges, 19(Publicación continua). https://retos.reduc.edu.cu/index.php/retos/article/view/566