Marketing communication actions for the positioning of Cuban hotels on digitals platforms
Keywords:
hotel positioning, digital platforms, positioning models on social platforms, Cuban tourismAbstract
Objective: Determine marketing communication actions for the positioning of Cuban hotels on digital platforms.
Methods and techniques: Theoretical, empirical and statistical; in addition, tools such as: competitive benchmarking, Kendall's coefficient of agreement, the Chi square goodness test and Cronbach's Alpha reliability coefficient.
Results: To determine the actions, a procedure was designed based on the theory of communication as an element of marketing that has five stages with their tools; which made it possible to determine four actions for Porter's competitive forces, twenty-five for digital platforms, two for differentiating attributes and one for the definition of the target audience, in that order of priority.
Conclusions: Methodological limitations were identified in terms of the order of carrying out the stages, their adaptation to the context of Cuban hotels, as well as in relation to the control of the actions, meanwhile a high percentage of coincidences was found between the stages that were taken as references; the procedure, through five stages equipped with tools and indications, establishes a logical order to follow, facilitating the determination of marketing communication actions for the positioning of Cuban hotel facilities on digital platforms; the practical validity of the procedure was confirmed with its implementation in a hotel in a Cuban city, which led to the proposal of 32 marketing communication actions duly structured and ordered for the positioning of the hotel on digital platforms.
Downloads
References
Ayala, F. (2013). Desarrollo de estrategias de posicionamiento. Caso: Producto Quinua. Revista Perspectivas, 16(32), 39-60. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=425941262002
Badel, J. (2015). Los museos de Cataluña en las redes sociales: resultados de un estudio de investigación. Revista Interamericana de Bibliotecología, 38(2), 159-164. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179038631007
Baéz, E., & Cerrato, A. (2017). La planeación estratégica en el marketing de destinos turísticos [Seminario de Graduación para optar al título de Licenciadas en Mercadotecnia, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. Repositorio Institucional UNAN-Managua. https://core.ac.uk/outputs/129438794?source=oai
Carrasco, M. (2020). Herramientas del marketing digital que permiten desarrollar presencia online, analizar la web, conocer a la audiencia y mejorar los resultados de búsqueda. Perspectivas, (45), 33-60. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332020000100003&lng=es&tlng=es
Cascales, G., Fuentes, L., & Esteban de, J. (2017). La interacción de los hoteles con las redes sociales: un análisis de los hoteles de cuatro estrellas de la Comunidad de Madrid (España). Cuadernos de turismo, (39), 131-148. https://doi.org/10.6018/turismo.39.290471
Castaño, D., & García, J. (2017). El concepto del posicionamiento desde la perspectiva de profesionales del marketing y el consumidor caleño, una investigación exploratoria. [Proyecto de Grado 2, Universidad ICESI de Cali]. Biblioteca Digital Icesi - Universidad Icesi. http://repository.icesi.du.co/biblioteca_digital/handle/10906/82947
Feitosa, W., Tolentino, D., Pedroso, M., & Gianocário, G. (2020). El uso de las redes sociales para posicionar un destino turístico: el caso de la ciudad de Guararema y sus visitantes del día. Turismo. Visão e Ação, 21(3), 398-422. https://www.scielo.br/j/tva/a/Fr4xhnCz5fvBx4JMZLsSNYM/?format=pdf&lang=es
Finkel, L., Gordo, Á., & Guarino, A. (2014). La investigación en las redes sociales: una propuesta metodológica. Crisis y Cambio: propuestas desde la sociología. XI Congreso Español de Sociología. Universidad Complutense de Madrid. https://www.researchgate.net/publication/275098361_La_investigacion_en_redes_sociales_una_propuesta_metodologica
García, E., & León, M., (2021). Propuesta de estrategia de marketing digital en empresas que planean su introducción exitosa al mercado. Revista Alcance, 10(26), 14-36. https://revistas.uh.cu/alcance/article/view/5194
Hu, F., & Trivedi, R. (2020). Mapping hotel brand positioning and competitive landscapes by text-mining user-generated content. International Journal of Hospitality Management, 84, 1-32. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.102317
Isín, M., Rodríguez, A., Astudillo, A., & Arévalo, R. (2019). Marca universidad nacional de Chimborazo y su posicionamiento en redes sociales. Revista Chakiñan, 8, 101-115. https://dialnet.unirioja.es/sevlet/articulo?codigo=7048011
Jaramillo, S., Tacuri, L., & Trelles, D. (2018). Planeación estratégica de marketing y su importancia en las empresas. Innova Research Journal, 3(1), 28-41. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n10.1.2018.737
Julca, E. (2016). Un enfoque a la importancia del turismo. Turismo y Patrimonio, (10), 133-136. http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/17/10
Mera, C., Cedeño, C., Mendoza, V., & Moreira, J. (2022). El marketing digital y las redes sociales para el posicionamiento de las PYMES y el emprendimiento empresarial. Revista Espacios, 43(03), 27-34. http://revistaespacios.com/a22v43n03/a22v43n03p03.pdf.
More, H. & Pérez, P., (2020). Marketing digital en redes sociales para el posicionamiento de marca en MYPES del sector textil-confecciones en Lima Metropolitana [Trabajo de investigación para obtener el grado académico de Bachillera en Gestión]. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.50.1244/19281
Navarro, R. (2019). La importancia del posicionamiento de los establecimientos turísticos en Internet. Contribuciones a las Ciencias Sociales, (agosto), 23-32. https://www.eumed.net/rev/cccss/2019/08/establecimientos-turisticos-internet.html
Ramos, Y., Contreras, S., & Pérez, N. (2018). Gestión de la reputación online en el sector hotelero cubano. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, (enero), 2-13. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/01/reputacion-online-cuba.html
Reyes, G., Duarte, G., & Navas, L. (2020). Planeación estratégica del marketing [Tesis de grado, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. UNAN-Managua https://repositorio.unan.edu.ni/14698/
Ruiz, A., Cuétara, L., Martín, R., & Márquez, L. (2023). Estrategia comercial para el posicionamiento de organizaciones hoteleras en el destino sol y playa Crucita. Revista Venezolana de Gerencia, 28(9 extra), 595-612. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9142763
Salazar, A., Paucar, L., & Borja, Y. (2017). El marketing digital y su influencia en la administración empresarial. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 3(4), 1161-1171. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/617.
Salinas, E., Salinas, E., & Mundet, Ll. (2019). El turismo en Cuba: desarrollo, retos y perspectivas. Revista Rosa dos Ventos, 11(1), 23-49. https://www.redalyc.org/journal/4735/473559029004/html/
Sánchez, M., Fernández, M., & Mier-Terán, J. (2020). El uso y la importancia de las redes sociales en el sector hotelero desde la perspectiva de los responsables de su gestión. Revista Investigaciones Turísticas, 20, 50-78. https://doi.org/10.14198/INTURI2020.20.03
Torres, C., Carmona, T., Barradas, D., Juárez, G., López, M., & Echegaray, J. (2013). Modelo para el posicionamiento de una marca en RSD. Revista Investigación de Educación Superior, 1(1), 1-11. https://www.researchgate.net/publication/273457976.
Urrutia, P., & Napán, A. (2021). Posicionamiento de marca y su relación con el nivel de compra por redes sociales. KOINONIA, 6(1), 81-100. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i1.1214
Vaca, M., López, M., Ramos, R., & Isín, M. (2020). Gestión de marca en redes sociales como herramienta para posicionar pequeñas y medianas empresas en Internet. Polo del Conocimiento, 5(8), 906-928. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7554345
Vargas, G. (2017). Marketing digital y su poder en la comunicación. Revista Dinero, (12), 1-12. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/4523
Vega, B. (2020). Diseño de un modelo de planificación estratégica para la empresa de marketing Digimark de la ciudad de Machala [Tesis de grado, Universidad Técnica de Machala]. Repositorio Digital de la UTMACH. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/15436?mode=full.
Vega, V., Navarro, M., Cejas, M., & Mendoza, D. (2020). Balanced Scorecard: Key Tool for Strategic Learning and Strengthening in Business Organizations. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 9(3), 1-11. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3600637
Yaneva, D. (2020). Strategic Marketing Planning in the Present-Day Organization. Entrepreneurship, 8(2), 7-15. https://ideas.repec.org/a/neo/epjour/v8y2020i2p197-205.html
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Management Challenges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.