Organizational management oriented to university processes from an academic perspectiverocesses

Authors

Keywords:

organizational management, academic management, professionalization, innovation, strategy

Abstract

Objective: To design an organizational management strategy focused on addressing university processes from the academic management perspective.

Materials and Methods: The research approach was mixed, with a correlational approach. Cause-effect relationships were established between organizational management variables and the acquired knowledge of academic management. Methods such as critical opinion workshops and collective construction; qualitative and quantitative data analysis; documentary analysis; and a systematic literature review were employed.

Results: The key finding was the implementation of an organizational management strategy based on principles such as adaptation, change, time management, adaptability, anticipation of consequences, goal achievement, decision-making, problem-solving, sustainability, and effective management. This allowed for the development of guidelines and policies to facilitate internal and external analyses of the organization.

Conclusions: The evaluation obtained through workshops demonstrated the validity and relevance of the proposed strategy. It fosters innovation, adaptability, and an emphasis on administrative, academic, and core
process elements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aveiga, V.I., Rodríguez, L.A., & Zegovia, S.R. (2018). Superación Profesional y Formación Académica: ¿Conceptos iguales o diferentes? Revista Didáctica y Educación, 9(3), 205-216. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6715783.pdf

Baute, L.M., Iglesia, M., León, J.L., & Pérez, C.J. (2020). Profesionalización del docente universitario desde la solución de los problemas profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 178-182. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500178

Blanco, Y. & Moros, H. (2023). Caracterización de patrones de toma de decisiones en directivos. Retos de la Dirección, 17(3), e23310. https://retos.reduc.edu.cu/

Calderon, L. (2022). Proceso organizacional y su incidencia en el fortalecimiento de la gestión administrativa de la Unidad Educativa Fiscal “Quince de Octubre” [Tesis de pregrado, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Manabí, Ecuador]. Jijpijapa. UNESUM. https://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/3521?mode=full

Cánovas, G., Adán, A., Calderón, L., & Loredo, N.A. (2021). La gestión de la satisfacción del cliente como fuente de ventaja competitiva sostenible de una microempresa. Técnica Administrativa, 20(85), 1-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7833563

Castro, D.N. (2022). La Gestión universitaria. Aportes desde la perspectiva de Ecuador, Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 547-553. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200547

Cerdas-Montano, V., Mora-Espinoza, A., & Salas-Soto, S.E. (2020). Educación remota en el contexto universitario: necesidad del trabajo colaborativo para la mediación pedagógica docente en tiempo de COVID. Revista electrónica Educare, 24, 3-36. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v24s1/1409-4258-ree-24-s1-33.pdf

Comas, R. (2024). La investigación Científica universitaria y su impacto en la sociedad. Revista Uniandes Episteme, 11(1), 1-2. https://doi.org/10.61154/rue.v11i1.3329

Cortina, V. & Trujillo, Y. (2009). Talleres de opinión crítica y construcción colectiva: Un método para corroborar resultados en la investigación pedagógica. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Congreso+Internacional+Pedagog%C3%ADa+2009

Escobar, J. M., & Pintos, J. B. (2016). Comportamiento Organizacional del departamento de atención al cliente de la Universidad Privada del Este. Scientific Americana, 3(2), 12-26. https://doi.org/10.30545/scientiamericana.2016.agost.2

Freitag, M. (2004). El Naufragio de la universidad. POMARES. https://www.alonsolibros.com/libro-el_naufragio_de_la_universidad_y_otros_ensayos_de_epistemolog%EDa_pol%EDtica-G130010010

García, J., Villiers, C., & Li, L. (2021). Is a clients Corporate social responsibility a source of audit complexity?. International Journal of auditing, 25(1) 75-102. https://doi.org/10.1111/ijau.12207

García, M. (2009). Clima Organizacional y su Diagnóstico: Una Aproximación Conceptual. Cuadernos de Administración, 25(42), 43-61. https://cuadernosdeadministracion.univalle.edu.co/index.php/cuadernos_de_administracion/article/view/413/10487

Giler-Cedeño, G., & Yoza-Rodríguez, N. (2023). Proceso administrativo y su incidencia en el fortalecimiento institucional de la Unidad Educativa Fiscal “21 de mayo”. Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora, 6(11), 173–187. https://doi.org/10.56124/tj.v6i11.0083

Goodarzi, B., Shakeri, K., Ghaniyoun, A., & Heidari, M. (2018). Assessement correlation of the organizational agility of human resources whit the performnace staff of Theran Emergency Center. Journal of Educatino and Health Promotion, 7(1), 109-180. doi:10.4103/jehp.jehp_109_18

Jimenez-Cruz, J. (2019). Transformando la educación desde la gestión educativa: Hacia un cambio de mentalidad. Revista Praxis, 15(2), 223-235. https://dx.doi.org/10.21676/23897856.2646

Kahneman, D., Lovallo, D., & Sibony, O. (2019). Un enfoque estructurado para las decisiones estratégicas. Harvard Deusto business review, (293), 6-16. https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/7092737

Kotter, J.P. (1996). Leading change. Harvard business review prees. Library of Congress Catologing- in- publication. https://books.google.com.cu/books?hl=es&lr=&id=xpGX1EWL_EMC&oi=fnd&pg=PR7&dq=Kotter,+J.P.+(1996).+Leading+change.+Harvard+business+review+prees&ots=TeX7LiMoKy&sig=YdHSS8gzgu-N8kz12AtSCwBFLyI&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

López, M. (2022). La gestión organizacional y la innovación en los emprendedores del sector universitario [Tesis de Maestría, Universidad Técnica de Ambato, Ambato, Ecuador]. Repositorio. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35443.

Naciones Unidas. (2016). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://unstats.un.org/sdgs/indicators/Global%20Indicator%20Framework%20after%20refinemnt_Spa.pdf

Peña, B. (2021). Liderazgo y gestión empresarial: modelo de liderazgo global de cambio. Revista Venezolana de Gerencia, 26(95) 723- 740. https://doi.org/10.19052/rvglu.27.95.18

Ropa-Carrión, B & Alama-Flores, M. (2022). Gestión organizacional, un análisis teórico para la acción. Revista Científica de la UCSA, 9(1), 81-103. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.01.081

Ruiz-Díaz, A., Roque-Doval, Y., & Rodríguez-Ruiz, M., (2017). Acciones de superación profesional para potenciar la competencia en comunicación de resultados científicos. Revista Electrónica Educare, 21(2), 28-50. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582017000200028&script=sci_abstract&tlng=es

Solomon, F. (2014). Corporate Social Responsibility (CSR) Practices and Stakeholders Expectations: The Nigerian Perspectives. Research in Business and Managemen, 1(2), 13-26. https://www.researchgate.net/publication/307831148_Corporate_Social_Responsibility_CSR_Practices_and_Stakeholders_Expectations_The_Nigerian_Perspectives

Torres, J., & Pibaque, M., (2024). Gestión organizacional y el fortalecimiento institucional. 593 Digital Publisher CEIT, 9(2), 183-193. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.2.2287

Triana, B.M., García, J., Alarcón, R., & Gibert, R. (2021). Gestión organizacional para favorecer las influencias educativas en el colectivo de año académico universitario. Retos de la Dirección, 15(1), 178-201. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2306-91552021000100178&script=sci_abstract&tlng=es

Viloria, J., Pertuz, S., Daza, A., & Pedraza, L. (2016). Aproximación al clima organizacional de una empresa promotora de salud. Revista Cubana de Salud Pública, 42(1), 33-58. https://scielo.sld.cu/scielo.php?scrip=sci_arttext&pid=S086434662016000100009&Ing=es&nrm=iso

Downloads

Published

2024-12-19

How to Cite

Organizational management oriented to university processes from an academic perspectiverocesses. (2024). Management Challenges, 18(3), e24301. https://retos.reduc.edu.cu/index.php/retos/article/view/556

Most read articles by the same author(s)